Pages

Monday, February 21, 2011

AL-KISAH CERITERA BROWNIES KUKUS BANDUNG

Kali ini entri bukanlah tentang resepi tapi cerita macam mana boleh terbuat brownies kukus ini.Memang jadi bidan terjun sebab pertama kali nak cuba buat.Kalau bukan sebab bff saya Lin yang nak sangat-sangat makan rasa sampai bila-bila takkan buat punye brownies ni.Kesian kat kawanku ini sudahlah belum kesempatan memberinya hadiah perkahwinan lagi.Dia nikah pada 13 februari yang lepas.huhu..Bagi pula hadiah brownies yang dah dikerat-kerat.Tiada kemaafan betullah aku ini.Kek coklat tu  dah amat terbiasa sekali la membuatnya tapi brownies belum pernah dapat 'hidayah' lagi nak buat.Saya sebenarnya  kurang gemar makan brownies sebab selalunya brownies yang saya makan kering macam 'overbaked',pahit mengalahkan jadam(sebab letak coklat melampau-lampau) lepas tu keras macam 'dianginkan'.Bayangkanlah!Mesti kalian pening kapala dgn bahasa ku ini nak buat macam mana inilah jadinya kalau terlalu memuja sejarah 'TUN TEJA'.Kadang-kadang kedai bakeri yang besar-besar dan ternama pun belum tentu boleh membuat brownies yang enak.Tengah merenung-renung dinding memikirkan resepi brownies tiba-tiba teringat bff  raja eli safuraa pernah cakap die menikmati brownies kukus yang enak sewaktu di Bandung dahulu.Waktu-waktu gawat begini mulalah pelbagai fakta muncul di kotak fikiran dan bermacam idea bernas melimpah-ruah.Mengikut telahan saya selalunya benda-benda yang dikukus ini  akan menjadi lembut dan lembap!Maka saya pun mencarilah resepi di internet(sumber utama resepi-resepi masakan saya) dan kebetulan resepi yang dijumpai adalah milik 'blogger dari Indonesia'.Kredit kepada beliau.Bolehla klik pada link ni http://homeresto.wordpress.com/2008/03/04/steamed-brownies-brownies-kukus/.Bagaimana pun saya ada mengubahsuai sedikit resepi supaya rasanya coklat tidak terlalu pahit.Nanti migrain terus sebab pahit sangat kan.Sedangkan saya sendiri tidak pernah merasa brownies yang  rasa seperti 'betul-betul berbaloi mati untuknya'.HA mesti terkejut dengarkan?Kalau dalam bahasa akaun orang kata tiada 'benchmarking' atau penanda aras.Bila dah bagi dekat bff Lin saya jadi kaget.Kalau tidak sedap rasa kurang seronok la pula.Saya selalu mahu yang terbaik untuk setiap masakan saya sebab setakat ini apa yang saya masak belum pernah tak menjadi sehinnga perlu menjadi makanan TONG SAMPAH.Tiada niat nak meninggi diri tapi jikalau gagal saya pastinya tak mahu buat brownies lagi.Betul..Tak percaya sudahlah =p

LEPAS BAGI PADA LIN DALAM SEJAM LEBIH KEMUDIAN DIA SMS CAKAP 'PERGGH SEDAP GILER SHA' ALHAMDULILLAH NASIB BAIK BAIK MENJADI DAN SAYA GEMBIRA DIA GEMARKANNYA

RASANYA BELUM TERLEWAT UNTUK MENGUCAPKAN SELAMAT PENGANTIN BARU KEPADA BFF LINDA.SEMOGA BAHAGIA KE ANAK CUCU.AMIN..

0 comments:

Post a Comment