Pages

Friday, March 11, 2011

Resepi Kuih Bingka Roti Berjagung Krim

Sebenarnya kuih bingka ni memang selalu saya buat untuk family sebab 1 family memang suka makan kuih ni.Kalau tak buat puding roti buat bingka roti atau pun sebaliknya.Begitulah selalunya.1 petang masa beli kuih kat kedai kuih-muih berdekatan dgn rumah, saya terpandang 1 kuih menarik je.Susuknya seperti bingka jagung tapi ada roti.Kreatif juga makcik nie saya pun tak pernah terfikir nak tambah jagung.Terus rasa teringin.Semangat beli 2 ringgit.Balik je rumah memang kecewa habis sebab kuihnya "mengkal" (liat la ape lagi)sebab angkara tepung lebih roti kurang dan santan pun kurang.Memang mengecewakan sungguh rasanya.Lagi-lagi tak letak garam memang tak bangkit lah rasa lemak santan tue.Ni memang petua turun-temurun arwah nenek saya katanya kalau kat Perlis(tempat lain saya tak tahu la kan )hehe.. harus letak sedikit garam dalam serawa ke,bengkang ke(ibu selalu cakap bingka kacang hijau nenek saya yang dia paling tak boleh lupa kesedapannya sayang sekali ibu tak sempat belajar dengan arwah ),ketupat palas ke,bubur manisan ke (di kl panggil bingka) barulah rasa santan tue bangkit.Ha macam tu skali pentingnya garam..Kami sekeluarga patuh pada arahan ni memandangkan arwah nenek saya pernah bekerja sebagai tukang masak dulu masa beliau muda sudah pasti beliau lebih dulu makan garam dari kami..Ibu dan adik dah tertawa tengok cik tasha buat mimik muka.Awal-awal ibu dah bagi amaran masa kat kedai , bingka tue mesti kurang sedap sebab bile ditekan-tekan mampat dan padu semacam jer..Memang x habis la jawabnya.Jadi memang tong sampah semestinya jadi mangsa.Tula kan orang degil selalu rugi.Cik tasha sempat la korek resepi makcik jual kuih tu kan.Pastu balik cik tasha dgn ibu terus ubahsuai resepi asal beliau untuk memenuhi piawaian tekak antarabangsa kami aka cerewet tahap gaban.huhu..nak buat macam mana kalau x sedap xkan cik tasha makan punya..Nak bagi kuih nie tak mengkal aka jd liat ala2 dodol kena gantikan TEPUNG GANDUM dengan TEPUNG JAGUNG.Pasal nie pun jenuh cik tasha berdebat dengan ibu.Siap nak merajuk kalau kuih ni tak menjadi.Beria-ria cakap makcik tue guna tepung gandum tau bu.Ibu:nanti awak jugak yg komen keras lah.Jadi xnak keras kita ganti dengan tepung jagung,baru dia jadi lembut je.Orang berniaga takkanlah nak guna tepung jagung,botaklah dia nanti nak beli tepung jagung.Tepung gandum murah la sikit nak oii.Ok cik tasha pun kata tak mengapa kita tunggu dan lihat.Korang rasa apa hasilnya?jeng..jeng..jeng..


sebelum masak

selepas masak tak sampai 2 jam 1 loyang dah nak licin..hehe



RESEPINYA SEPERTI INI (Saiz hidangan ini boleh dapat 1 loyang besar dan 1 loyang kecil):-

BAHAN-BAHAN:
  • 1liter santan(400 ML SANTAN+AIR SEHINGGA GENAP I LITER) *saya guna santan pekat segar yang siap perah yang selalu jual kat kedai santan tu
  • 1 buku panjang roti (saya tak ingat guna berapa keping tapi bakinya dlm plastik ada lagi 5 keping je..)
  • 250 gram tepung jagung 
  • 200 gram gula(ikut kesesuaian tahap manis anda sukai)
  • 1 sudu teh garam
  • 3 biji telur ayam gred A
  • 6 sudu makan mentega(dicairkan)
  • 1 tin jagung krim (saya guna Del Monte memang sedap walaupun mahal sikit,jenama S&W pun ok juga)
 Cara-cara:-
1. Carikkan roti halus-halus dan letakkan dalam 1 bekas atau tupperware yang agak besar.
2.Sementara itu dalam bekas lain satukan santan,tepung jagung,gula,telur,mentega cair,jagung krim dan garam.Kacau rata sehingga semua bahan sebati.Setelah sebati curahkan atas roti.Kacau rata dan biarkan roti terendam selama 15-20 minit.
3.Lenser loyang dengan marjerin/mentega.Tuang roti dalam loyang.Jangan letak sampai penuh.Letak roti separuh dalam loyang kerana nanti roti akan mengembang dan seterusnya melimpah kalau anda letak terlalu penuh.
4.Bakar dalam oven suhu 220 darjah celcius selama 1 jam 15 minit.Kalau tak suka bingka yang garing dan ada kerak tak perlu ikut saya.Cuma bakar suhu 180 darjah celcius bakar selama 1jam atau sehingga masak.Nak tahu masak atau tak cucuk dengan pisau atau lidi dalam roti dan ia keluar licin bersih tak melekat.


memang gebu lemak berkrim

segar dari oven



selamat mencuba

2 comments: